Na putu sudbine

Na putu sudbine

1 688

Prikaz prve samostalne izložbe Jana Vala člana Fotografskog kluba Vojvodina će se otvoriti u Kisaču u galeriji Slovačkog narodnog doma (SND).

Jan Valo (1964), fotograf iz Novog Sada, poznat je po fotografijama na kojima dominira čovekova figura u velikom prostoru. Kroz dugogodišnje bavljenje fotografijom Jan se oprobao na gotovo svim poljima ‒ od pejzaža, preko slika urbanih sredina i seoskih motiva, do ljudi, portreta, detalja. On postiže jednake rezultate i u crno-beloj i u kolornoj fotografiji.
Za svoju prvu samostalnu izložbu, koja se održava u njegovom rodnom Kisaču, nadomak Novog Sada, u Galeriji SND od 26.05.2018. do 22.06.2018. Jan Valo se opredelio za zbirku crno-belih fotografija, koja sadrži 31 fotografiju velikog formata 60 x 40 cm.
Od ranog detinjstva Jan Valo je pokazivao sklonost ka umetnosti, a posebno ka slikarstvu. Životne prilike su ga, međutim, odvele na drugu stranu. U jednoj nesreći na radu našla se klica iz koje je iznikla veća sloboda da se okrene svojim ranijim sklonostima vezanim za fotografiju. Urođeni talenat našao je novi način izražavanja. Kroz prednosti koje mu je pružila savremena tehnologija Jan se u potpunosti posvetio ovoj umetnosti, koja kao da je čekala baš njega. U njoj je našao ne samo novi smisao već i radost života. Kao član Fotografskog kluba Vojvodina počeo je da šalje fotografije na domaće i međunarodne konkurse i da dobija i nagrade, čiji se spisak nalazi u drugom odeljku kataloga ove izložbe.

Pišući o Janu za knjigu Čuvari trenutaka ‒Fotografije Grupe 32, posvećenu fotografskoj grupi kojoj sam i sâm pripadao, nazvao sam ga „hroničarem teških vremena”. Prošlo je od tada ne baš malo ‒ gotovo punih pet godina. Jan je, od već tada zrelog autora, nastavio predano da istražuje dušu vojvođanskog pejzaža u kome dominira ravnica na koju se nadvija nebo puno teških oblaka. Tu i tamo ravnicu presecaju konture drveta, travke, čovek. Promoli se i poneki sunčev zrak. U gradskom pejzažu Jan je nastavio da istražuje igru ritmova arhitektonskih oblika, ali i tu je uvek čovek, slučajni prolaznik, biciklista. Dakle čovek, ljudska figura, a najviše njegova kontura, jeste njegovo krajnje odredište, on je zapravo centar svih fotografija ovog autora.
Ko je taj čovek, ko bi to mogao biti? To je uvek čovek bez imena. Mali čovek u velikom prostoru. Sâm samcit. Čovek uhvaćen na putu svoje sudbine. Kao i svaka sudbina, iako se opisuje svojom određenošću, ona je zapravo nepoznata kako samom junaku zabeleženom na fotografiji tako i autoru fotografije i gledaocima. Ali u toj činjenici i leži izazov i zanimanje za priče kojima fotograf golica maštu gledalaca.
U celom opusu ovog autora ocrtava se njegov pesnički duh, koji je posebno naglašen u izloženoj zbirci. Svetlopisno pripovedanje Jana Vala zasniva se na bogatstvu njegovog fotografskog rečnika. Rečenice su sažete ‒uz malo reči govore mnogo. Svoje fotografije Jan Valo dorađuje do nivoa koji je dovoljan da u gledaocu podstakne sopstvena razmišjanja na temu čoveka i njegove sudbine u savremenom svetu. Ta univerzalnost daje njegovim fotografijama ne samo vrednost već i dugovečnost.
Svojom prvom samostalnom izložbom fotografija Jan Valo je potvrdio uspehe koje niže već godinama na domaćim i međunarodnim takmičenjima, na kojima je osvojio veoma vredne nagrade, kojima je dao svoj doprinos prepoznavanju srpske fotografije u svetu. Ovom izložbom, posvećenoj današnjem čoveku na putu njegove sudbine, Jan Valo je dokazao svoju posebnost i izuzetnost, koja stoji rame uz rame sa najpoznatijim vojvođanskim fotografima u prvoj četvrtini dvadesetprvog veka.

Tekst: Dragan M. Babović, KMF FSS

SIMILAR ARTICLES

0 1629

0 981