Izložba fotografija – Miladin Mareš
Izložba fotografija – Miladin Mareš
Sremski Karlovci, Galerija kulturnog centra „Karlovačka umetnička radionica“
Petak 1. jun 2012. u 20.00h
Atelje „Čardak“
MgA Vladimir Červenka ©®
„Sremski Karlovci, prošlost, sadašnjost i neumitna i neizvesna budućnost; vreme koje je
prošlo, vreme koje upravo prolazi i vreme koje tek treba da prođe – to je vremenska kapsula iz koje
je u proteklih četiri godine Miladin Mareš izdvojio 56 trenutaka koji traju večno. U toj vremenskoj
kapsuli istorijska prošlost i sadašnjist su usko povezani, u njoj prošlost traje u sadašnjosti. Nagriženi
zubom vremena Karlovci nam pružaju mogućnost za dva različita viđenja. Prvo viđenje je ono
obojeno, oficijelno, iz turističke ponude – razglednice, turistički prospekti i monografije; Karlovci
romantični i puni kulturno istorijskih spomenika, vinskih podruma i doživljaja, poželjni i atraktivni za
svakog turistu. Drugo viđenje je viđenje obične svakodnevice; Karlovci ljudski – bez pompe i turističke
atraktivnosti, takođe romantični, ali i setni i pomalo memljivi, onakvi kakvim ih vide ljudi koji tu žive i
poneki putnik namernik koji se zadržao u gradu duže vremena.
Miladin Mareš je dao prednost drugom viđenju, dokumentarnom viđenju grada i njegove
obične svakodnevice, koristeći primarnu (informativnu) funkciju fotografije kako bi nam prikazao što
vernije slike života. Dao je prednost svakodnevnom ispred atraktivnog, zašao je iza ugla oficijelnih
Karlovaca gde je prisustvo prošlosti i prolaznosti vremena mnogo uočljivije po patini ispucalih fasada.
Svoje subjektivno autorsko viđenje je naglasio koristeći crno-belu fotografiju, izbegavši na taj način
dopadljivost boja koje bi pažnju gledaoca mogle da skrenu u drugom pravcu. U najboljoj tradiciji žanr
fotografije, kod nas pozntije i kao „life-fotografija“, koja je usmerena ka stvaralačkom oslikavanju
scena iz svakodnevnog života, autor beleži svakodnevne životne scene koje obični prolaznici,
zaokupljeni svojim brigama i ne primećuju. Umešnost fotografa u ovom slučaju procenjujemo na
osnovu njegove sposobnosti da uhvati na fotografiji karakterističnu sliku stvarnosti, što je Miladinu
Marešu u potpunosti uspelo.
Izložba je podeljena u tri tematske celine –ulice, ljudi i detalji, koje na prvi pogled deluju kao
zasebne celine, ali koje su međusobno usko povezane i savršeno se nadopunjavaju. Ambijentalne
celine su prekrivene patinom vremena u kojima je vreme neprijatelj prošlosti, čija je prolaznost jasno
vidljiva u slojevima kreča na ispucalim fasadama. Prisustvo čoveka je primetno na svim
fotografijama, ali posebnu pažnju privlači prilaz obradi socijalnog „portreta“ običnih stanovnika
grada u tematskoj celini u kojoj su ljudi glavni akteri. Oni su prikazani sa toplinom i neposredno,
obični karlovčani zaokupljeni svojim brigama. Povezanost prošlosti i sadašnjosti je najuočljivija u
detaljima koji mnogo jače govore o prolaznosti vremena – oronuli zid sa klima uređajem i
odbačenom igračkom, stepenice po kojima, dok se penjete, odjekuju koraci prošlosti.
Autor poseduje veoma dobar osećaj za trenutak , detalj i likovnost koji, naglašeni
jednostavnim, svedenim i delotvornim kompozicijskim postupcima, omogućavaju gledaocu da
primi jasne i lako „čitljive“ poruke. Po vokaciji web dizajner i informatičar, po ličnom opredeljenju
zaljubljenik i dobar poznavalac fotografije, shvatio je da je jedna od najznačajnijih vrednosti
fotografije njena dokumentarnost.“