Sećanje na Pena, stranca iza kamere

Autor -
2 989

Irving Pen, čovek koji je rekao da nikada ne želi da bude slavna ličnost, je bez obzira postao jedan od najvećih umetnika dvadesetog veka. Fotograf koji je imao toliko unikatan stil da je dobio svoje ’estetsko obeležje’, kako kaže Vogue časopis, već 1948. godine – kada je običan dečak iz Nju Džersija koji je nosio samo farmerice i patike radio za časopis uveliko već tri godine.

Gospodin Pen, koji je  dan danas sa velikim poštovanjem upamćen u hodnicima Vogue-ovih kancelarija na Tajms Skveru, je radio za Vogue skoro 70 godina. Fotografisao je sve: modu, mrtvu prirodu, filmske zvezde, hranu, aktove, cveće, šminku – i  158 naslovnih stranica. Poređane na zidovima galerija, sami njegovi portreti bi formirali bogatu istoriju kulturnog života dvadesetog veka.

Njegova serija ‘Corner portraits‘, ili ‘Portreti u ćošku‘ je postala jedna od njegovih najupečatljivijih serija fotografija. Oni su uzeti na specijalno izgrađenom setu koji je forsirao telo modela u ćošak i, često, oslobodio njegov id.

Kako su majstori fotografije poput Sebastia Salgada i Levis Hinea pokušavali da predstave težinu rada koja je nametnuta radnicima u njihovom radnom mestu, Penov ’Small Trades’ (Mali Zanati) projekat stvoren pre oko 50 godina je težio da ilustruje apsolutnu suprotnost tako što je fotografisao radnike u najlepšem svetlu.
Cela serija fotografija se sastoji iz 252 portreta i pokazuju različite profesije u jednostavnom studijskom okruženju.
Projekat je započet 1950. godine u studiju u Parizu. Pen je bio jedan od najtraženijih modnih fotografa tog vremena i sama ideja o fotografisanju običnih radnika se doimala čudnom s obzirom da je njegovo ime bilo sinonimno sa fotografisanjem glamuroznih modela za modne časopise.

Uporedo sa njegovim zadatkom za Vogue časopis, počeo je da fotografiše različite ljude u njihovom radnom okruženju na ulicama Pariza. Kada se vratio za Njujork, nastavio je seriju i kasnije se proširio i na London. Ono što je zajedničko takođe za sve portrete jeste da su sve homogene; doima se kao da svi njegovi subjekti rade u istom ogromnom gradu.
Za razliku od Hinea i Salgada, ove fotografije su urađene u studiju, pri Penovoj poznatoj postavci; crno bele fotografije sa velikim izvorom svetla sa strane. Često je svetlo bilo prirodno, i dolazilo je sa velikog prozora na plafonu i prozora sa strane.
Njegovi subjekti uvek gledaju samouvereno u kameru naoružani alatkama kojim rade, ili jednostavno kako nose svoje uniforme.
Njihov stav i samopoštovanje je verovatno razlog zbog čega je Pen nastavio da fotografiše preko 250 ovih radnika. Umesto da ih sažaljeva što se bave običnim zanatima, gledaoci osećaju njihov ponos koji oni imaju za svoju odabranu profesiju.
Ovo su ljudi sa kojima bi obično razgovarao samo na minut, dva bilo kog dana, iako njihov jednostavan postupak usluživanja pomaže evoluiranju i davanju života gradu u kom žive. Od najekskluzivnijih restorana do običnih čistača, svi ovi ljudi doprinose društvu, i oni žele da nam poruče da su ponosni na to.

On je započeo da radi kao neplaćeni asistent u dizajnu za Harper’s Bazaar časopis 1937. godine, i njegova karijera se lansirala tek 1943. godine u Vogue časopisu. Njegovi prvi zadaci su bili vezani za dizajn naslovne stranice.  Tek je kasnije po naređenju Aleksandra Libermana, tadašnjeg urednika, krenuo da fotografiše za naslovnu. Njegov prvi omot je bila mrtva priroda i rađena je u koloru.

1947. godine je unajmljen da uradi grupni portret 12 najlepših žena tog doba. U tom fotografisanju je upoznau Lisu Fonssagrives u koju se zaljubio i kojom se oženio. Radili su dugo zajedno i stvarali jedne od Penovih najupečtaljivijih modnih portreta.
Nastavio je da radi za Vogue časopis do kraja svog života.

Ta čelična spona koja drži  životni rad Irvinga Pena, kao i oštrina i neumoljivost se može najviše ceniti u momentima kada se odvajao od modnog rada za časopise. Samo tada je postalo jasno kako je sve što fotografiše produkt njegove  neverovatno nepodeljene svesti. Ne postoje granice; samo različiti subjekti.

za FKV/ Goran Tešanović

Podelite sa prijateljima
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •