PRIRODA – ČOVEK – TELO

Autor -
0 2008
Fotografija: Svetlana Dingarac i Fadil Šarki
Fotografija: Svetlana Dingarac i Fadil Šarki

PRIRODA – ČOVEK – TELO

(tri teme, dva autora, jedan projekat)

Fotografski klub Vojvodina prvi put organizuje gostovanje na jedan nov način. Do sada smo uvek imali gostovanje i predavanje jednog autora. U utorak 28. aprila 2015. od 20h  bićemo domaćini  fotografima Svetlani Dingarac i Fadilu Šarkiju iz Beograda. Predstavljanje dva fotografa odjednom nije samo samo vremenska vezanost predavanja, već autorska vezanost u radu i fotografijama. Po tome je ovo specifično predavanje. Oni će u FKV pored svog ličnog rada,  predstaviti i zajednički projekat, u kome su oboje autori nastalih fotografija.

 Fotografija: Svetlana Dingarac i Fadil Šarki
Fotografija: Svetlana Dingarac i Fadil Šarki

Na našim prostorima ovakav rad u paru je neuobičajena praksa. Najčešće je to samo prostorno – vremensko izlaganje dvoje zasebnih autora u nekoj galeriji. Međutim ovaj projekat unosi nešto novo u razmišljanjima o fotografiji, i ulozi autorstva kod stvaranja umetničkog dela. Rad svakog autora izvlači novi kvalitet, u kojem svako od pojedinaca daje maksimum, ujedno korigujući preteranu subjektivnost i hermetičnost pojedinca.

Fotografija: Svetlana Dingarac i Fadil Šarki
Fotografija: Svetlana Dingarac i Fadil Šarki

Zajednički projekat realizovan u leto 2011. godine na grčkom poluostrvu Sitonija, nastao je kao plod razmišljanja dvoje kreativnih fotografa, koji su želeli da zajedničko letovanje pretvore u spoj prirode, čoveka i tela  i to izraze kroz fotografiju. Bio je to spoj tri motiva, koja su pod zajedničkim autorstvom radila dva fotografa, kao jedan fotografski projekat. Svetlana se osmelila da uzme ulogu modela, morske nimfe, dok je Fadil uzeo ulogu foto-beležnika vremena i mesta, na kojima lepotica mora stapa svoje telo sa prirodom.

Nije njegov strastveni muški pogled sam u kreiranju slike u memoriji fotografskog aparata, već je on upravljan i pogledima Svetlaninim, koja ima „moć“ da oseti pogled kroz fotoaparat, pa svojim težnjama i razmišljanjima osobene žene, modifikuje do zajedničkog rezultata Fadilov pogled na konačni izgled fotografije.

 Fotografija: Svetlana Dingarac i Fadil Šarki
Fotografija: Svetlana Dingarac i Fadil Šarki

Idealizovan ženski akt, prožet senzibilnošću, erotizovanošću, nežnošću, neodoljivošću spoja prirode i tela, eksponiran svetlošću mediteranskog sunca, je rezultat ovog zajedničkog projekta. Ovde se ne govori samo o muško-ženskom odnosu, već sliku i priču kroz metaforu grade oboje, jer se ni jedno do kraja ne povinuje zahtevima onog drugog, nego se kroz  nadogradnju dolazi do zajedničkog rezultata. Odnos model fotograf nema jednosmerni tok, već je fotografija plod refleksije misli u ogledalima muško-ženskog odnosa.

 Fotografija: Svetlana Dingarac i Fadil Šarki
Fotografija: Svetlana Dingarac i Fadil Šarki

„Nejasni odnosi, puni pitanja, refleksija, sumnji, privlačenja i odbijanja, teže da vizualizuju kompleksnost savremene komunikacije i stvaranja emotivnih veza“ piše prof. Ivana Tomanović u prikazu u časopisu REFOTO.

Priroda, i njeno mesto u životu ljudi, bila je preokupacija Svetlane Dingarac na početku njene karijere, dok je kasnijim putovanjima stavila ruralnog čoveka u centar interesa. Fadil Šarki je svojim uličnim fotografijama snažno vezan za čoveka i njegovu urbanu otuđenost. Znajući to, onda se akt fotografija i telo žene u okruženju prelepe prirode grčkog poluostrva, nameće kao logičan sled, kada se ovakva dva autora nađu na istom mestu, opijeni suncem i mirisom grčke istorije i estetike.

 Fotografija: Svetlana Dingarac i Fadil Šarki
Fotografija: Svetlana Dingarac i Fadil Šarki

Apstrahovanje svih elemenata prirode na jednostavne pra-oblike prirode, od kojih se se sve gradi (kamen, pesak), i apstrahovanje svih elemenata čoveka-žene, na idealizovanu lepotu tela, još od Vilendorfske Venere pa nadalje, oslikava samo ljubav prema čoveku, uzdizanje ljudskog u duhovnom smislu, odnos između polova, i dostignuti stepen slobode osvojene u društvu. Ovaj projekat je jedan od većih kamena bačenih u more srpske fotografije, koji će za malu, ali vidljivu nijansu podići njegov nivo.

 

Biografija: SVETLANA DINGARAC

Portret Svetlane Dingarac -autor Dalibor Danilović
Portret Svetlane Dingarac -autor Dalibor Danilović

Svetlana Dingarac rođena je 1971. godine u Beogradu. Interesovanje prema fotografiji razvila je kao sasvim prirodnu posledicu svoje velike ljubavi prema prirodi i planinarenju, pokušavajući da kamerom zaustavi vreme i od zaborava zauvek “otrgne” pejzaže, neobične momente i ljude na koje je nailazila na svojim izletima po Srbiji i Crnoj Gori. Od 1998.godine počinje da izlaže svoje radove, a hobi ubrzo prerasta u profesiju. Do sada je učestvovala na preko sto pedeset kolektivnih izložbi, kako u zemlji tako i u inostranstvu, i osvojila veliki broj nagrada i priznanja.

Fotografija "Joshua Tree" - Svetlana Dingarac
Fotografija „Joshua Tree“ – Svetlana Dingarac

Održala je osam samostalnih izložbi i učestvovala na nekoliko fotografskih kolonija. Danas, Svetlana radi kao slobodni fotograf. U petnaestogodišnjoj karijeri neki od najznačajnijih klijenta su joj bili USAID, CBI, Ministarstvo turizma Kambodže, OSCE, SEDP, Mercy Corps, CHF, Swiss Labour Assistance (SLA), The territory ahead, Traveller, Men’s Journal, Viminacium, Manastir Gradac, JP Beogradska tvrđava, Srpska fabrika stakla, TOS, NTOCG, Intermost, RW Engineering, Agrobanka. Poslednjih par godina provela je pretežno u inostranstvu, putujući i radeći na projektima u Jermeniji, Brazilu, Siriji, Kambodži, Zelenortskim ostrvima, Grčkoj i SAD-u. Fotografije i tekstove o svojim putovanjima objavljuje u Jatovoj Reviji, Ilustrovanoj Politici, Nacionalnoj reviji, ReFoto-u i Montenegro exploreru. Gostujući je predavač u foto školi “Foton”.

Fotografija "Devojčica sa štapićima" - Svetlana Dingarac
Fotografija „Devojčica sa štapićima“ – Svetlana Dingarac

Član je Udruženja likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Srbije (ULUPUDS), a u Foto Kino Savezu Srbije ima zvanje Kandidat majstora fotografije.

Fotografija "Trkač na plaži" - Svetlana Dingarac
Fotografija „Trkač na plaži“ – Svetlana Dingarac

Biografija: FADIL ŠARKI

 

Fadil Šarki na fotografiji

 

Rodjen 1951. godine u Orahovcu. Studirao na Fakultetu politickih nauka, smer novinarstva i zurnalistike. Svoja najranija fotografska interesovanja posvetio je pejzazu i prirodi da bi kasnije otkrio veliku strast prema urbanim temama: dokumentarnoj  “street” fotografiji. Do sada je realizovao pet samostalnih izlozbi ( “I tu je covek” YUBIM  Beograd 2007 god,  “Nada u povratak”  Kamena Gora 2009 godine, “Susret sa Amerikancima”, Beograd 2010 godine, “Pariz izvan maste”, Beograd 2012 godine), “Planine” Knjazevac 2015 god.

Fotografija Fadil Šarki
Fotografija Fadil Šarki

Ucestvovao je na preko 100 izlozbi u zemlji i inostranstvu. Dobitnik je vise  nagrada:  Cacak, Republicka izloba fotografija, 1 nagrada za kolekciju 2009 godine i 2 nagrada za pojedinacnu fotografiju. Cacak, Republicka izlozba fotografija, 2 nagrada za kolekciju 2010 godine. Cacak Republicka izlozba za fotografiju, 2 nagrada za kolekciju 2013 godine. ,Valjevo 2 nagrada za kolekciju “Life” 2011 godine, Cacak Republicka izlozba fotografija 1 nagrada za pojedinacnu fotografiju 2014 g.Pozarevac, Nis, Ub, Zajecar.

Fotografija Fadil Šarki
Fotografija Fadil Šarki

Radio je kao saradnik za casopise Ilustrovana politika, Planinarski glasnik, Internet portale E-novine, Srbijanet. Fotografije su mu takodje objavljivane u casopisu za kulturu fotografije Refoto, Nacionalnoj Reviji Srbija, Statusu. Ima zvanje kandidat majstora Foto-saveza Srbije.

Fotografija Fadil Šarki
Fotografija Fadil Šarki

Predavanje se održava u Bulevaru oslobođenja 22 , Novi Sad i besplatno je za članove FKV i Mense, a ostali plaćaju kotizaciju za predavanje 250din (prihodi idu u finansiranje ovakvog oblika edukacije fotoamatera). Svi oni koji dođu pola sata ranije moći će poslednji put da pogledaju završnu izložbu fotografija sa višeg kursa u Foto galeriji „148+“, jer se postavka posle predavanja skida.

.

Prikaz napisao:

Milovan Ulićević

Podelite sa prijateljima
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 7
  •  
  •