DINAMIKA LINIJE I ŽIVOTA

Autor -
0 2296

Postavlja se pitanje kako predstaviti fotografa velike energije i ljubavi prema fotografiji, a koji je u fotografiji 50 godina. Čini se kao težak zadatak, u kome će se sigurno nešto propustiti. Zato Fotografski klub Vojvodina u utorak 26.05. 2015. u 20 časova predstavlja Vojislava Voju Pešterca MF FSS i EFIAP/b iz Čačka, da kroz razgovor i prezentaciju fotografija predstavi svoj rad, upotpuni sliku koju imamo o njemu, otkloni nedoumice, podstakne slušaoce i proširi vidike mladim fotografima. Vojislav Vojo Pešterac je jedan od grupe fotografskih entuzijasta koji su novembra 1977. godine pokrenuli aktivnosti Foto kino kluba Čačak, kluba iz koga su potekli mnogi MF i KMF Foto saveza Srbije, i kluba koji je izlagačkim aktivnostima često bio među najboljima, pa je logično bilo da se „Dani fotografije u Srbiji“ već dugo godina održavaju u tom gradu.

Posmatrajući fotografije Vojislava Voje Pešterca kroz dugi niz godina, kako na grupnim izložbama, tako i na samostalnim, a najavljujući njegovo gostovanje u FKV, zapitao sam se koje su osobenosti fotografskog rada i gde su predmeti interesovanja u njegovom stvaralaštvu. Pronašao sam odgovor u jednoj estetskoj kategoriji, koja se naziva DINAMIKA LINIJE koja dominira u mnogim njegovim radovima, i u opredelenju da motiv fotografije bude ŽIVOT, , u svim oblicima društvene i kulturne realnosti, odnosno „Life“ fotografiji.

"Fog Nađa" - Foto: Vojislav  Vojo Pešterac
„Fog Nađa“ – Foto: Vojislav Vojo Pešterac

Fotografije iz života 70-tih, „Portreti“ 80-tih, „Guča“ 90-tih, „5. oktobar“ iz dvehiljadite su njegovi najkarakterističniji ciklusi fotografija iz života. Pri tome se uočava njegova posvećenost radu u ciklusima. „Kolekcija „5.oktobar“ je najbolje obrađen foto-žurnalistički esej, bez političkih pretenzija, sa izrazitim ciljem ka umetničkoj fotografiji“ kaže u prikazu šeste samostalne izložbe Zoran Milošević MF FSS.

"Špricer Guča", 1989 Foto: Vojislav Vojo Pešterac
„Špricer Guča“, 1989 Foto: Vojislav Vojo Pešterac

Druga dva prepoznatljiva Vojina ciklusa su „Senke“ i „Portreti“, za koje profesor Akademije primenjenih umetnosti u Beogradu Branimir Karanović kaže: „naglašene kolorističke stilizacije, atraktivne pojednostavljene kompozicije do znaka i simbola, sa jasnim asocijacijama na pop-artističke portrete Endija Vorhola, pokazuju njegovu želju da se upusti u eksperiment sa svim mogućnostima digitalne tehnologije, i načini iskorak na sva svoja dosadašnja likovna rešenja“. Ova dva osvrta fotografskih znalaca na Vojine fotografije samo potkrepljuju gore iznetu pretpostavku.

"Dragiša Lazović"  Foto : Vojislav Vojo Pešterac
„Dragiša Lazović“ Foto : Vojislav Vojo Pešterac

Ako se prisetimo njegove samostalne izložbe, po pozivu Španskog kulturnog centra „Servantes“ u Beogradu 2014. godine, videćemo kako je potvrda osobenosti njegovog rada, u kome dominira dinamika linije, primenjena na fotografijama Kalatravinog „čuda“ monumentalnog arhitektonskog kompleksa „Grad umetnosti i nauke“ iz Valensije. Kolekcijom pod nazivom „Svemirski grad“ je stao u red najboljih svetskih fotografa koji su fotografisali Kalatravine arhitektonske građevine, a u srpskoj fotografiji je sigurno najbolji.

"Jedro H" Foto: Vojislav Vojo Pešterac
„Jedro H“ Foto: Vojislav Vojo Pešterac

Čvrstom kompozicijom, jasnoćom i dinamikom crno-belih tonova, i dinamikom linija koja najviše dominira u arhitektonskim detaljima, napravio je neke poglede na samo arhitektonsko delo koje ni sam arhitekta nije mogao da zamisli, stvarajući ga. Time se pokazao kao dobar istraživač likovnosti u fotografiji, izbegavajući banalnost prikaza istog motiva, u poređenju fotografijama drugih fotografa, koji nisu uspeli da uđu u suštinu arhitekture, ili pak da spoznaju njenu likovnost i harmoniju.

"DE-1" Foto: Vojislav Vojo Pešterac
„DE-1“ Foto: Vojislav Vojo Pešterac

Imam utisak da se fotografije izražene minimalističke likovnosti, ne mogu posmatrati van ciklusa u kojima su rađene, i kojima pripadaju. Pojedinačno posmatrano njegova fotografija gubi deo izražajnosti, kada je otrgnemo iz celine ciklusa, i može se na trenutak učiniti kao samostalna likovna vežba, istina dobro odrađena, ali bez naglašenog stava fotografa o tome šta želi da kaže posmatraču. Tek u celini ciklus, stav i poruka fotografa izlaze u prvi plan, a svaka fotografija postaje deo mozaika bez koje on nema smisla.

"Na kafi" Foto: Vojislav Vojo Pešterac
„Na kafi“ Foto: Vojislav Vojo Pešterac

Jedan motiv bih istakao u Vojinom radu, i on se nalazi na prelazu između DINAMIKE LINIJE I ŽIVOTA a to je SENKA. Ona je grafički linijski orjentisana, ali ujedno i dinamična, jer pripada čoveku i menja se sa promenama u vremenu, tako da spada u samu suštinu fotografije. Samo pri svetlosti ima fotografije, a kada postoji svetlost postoji i senka, kao nevidljivi je pratilac svakog čoveka i njegovog života. Zato po meni najbolja Vojina fotografija „Susret 1320“, koja u sebi objedinjuje život, dinamiku linije i senku koja kao „lepilo“ spaja te dve suštinske odrednice pedesetogodišnjeg fotografskog rada Vojislava Voje Pešterca.

Predavanje Vojislava Voje Pešterca MF FSS EFIAP/b je besplatno za članove FKV i članove MENSE, dok ostali plaćaju kotizaciju u iznosu od 250din. Mesto događanja je Bulevar oslobođenja 22, Novi Sad. U toku predavanja i nakon njega ljubitelji fotografije mogu dobiti odgovore na pitanja što doprinosi opuštenijoj atmosferi ovog druženja sa fotografom i fotografijama.

Na prezentaciji u Novom Sadu pod radnim nazivom „50 GODINA DRUŽENJA SA FOTOGRAFIJOM I FOTOGRAFIMA“ biće prikazana kolekcija od oko 200 fotografija nastalih u dugogodišnjem radu autora iz svih perioda stvaranja, kao i video projekcija fotografija pod nazivom „KUBA – ŽIVOT ULICE“.

BIOGRAFIJA:

Vojislav Vojo Pešterac
Vojislav Vojo Pešterac

Rođen u Čačku 14.jula.1951.godine, Osnovnu školu i Gimnaziju je završio u Čačku i diplomirao na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu. Živi u Čačku i radi u svom birou za veštačenje i projektovanje „EXPERTUS“.

Prvu fotografiju izlagao je na izložbi fotografija dece Jugoslavije 1964.godine, za koju je dobio nagradu Fotokemike. Fotografijom se aktivno bavi od 1977. godine, i do sada je učestvovao na 335 izložbi (217 međunarodne i 12 samostalnih) i osvojio 90 nagrada.

Za odanost fotografiji, klubu i savezu proglašen je za zaslužnog člana FKK „ČAČAK“ i nagrađivan je plaketom „BORIS KIDRIČ“, Plaketom Narodne tehnike, Majskom nagradom i diplomom Foto saveza Jugoslavije i Srbije.

Za postignute rezultate u oblasti umetničke fotografije Foto savez Srbije dodelio mu je umetničko zvanje „MAJSTOR FOTOGRAFIJE FSS“, a Internacionalna federacija umetničke fotografije (FIAP), zvanje Ekselencija FIAP/b.

Član je foto kino kluba *ČAČAK* od osnivanja 1977.godine i član Foto saveza Jugoslavije i Srbije. U periodu od 1977.god. u više navrata bio je predsednik Foto kino kluba *ČAČAK*, od 1980. do 1988.godine član predsedništva, a od 1981. do 1983. godine i predsednik Foto kino saveza Srbije.

Inicijator je i jedan od osnivača najznačajnijeg, kultnog fotografskog događaja u istoriji fotografije u Srbiji “DANI FOTOGRAFIJE U SRBIJI – ČAČAK”, i osnivač izložbe *ISKORAK*, koje se već 12 godina uspešno organizuju u Čačku.

Adresa: 32000 Čačak, Lomina 9/1; Tel: (+381) 64 186 72 83; E-mail: expertus@ptt.rs

Podelite sa prijateljima
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 7
  •  
  •